Vad är ångest?

 

Ångest och stress hänger ofta ihop. Du kan också känna ångest när något i ditt liv inte känns bra. Du kanske har varit med om någonting jobbigt eller bråkar med någon du tycker om. 

Ångest och stress skapas av samma kroppsliga system som börjar i vår hjärna. Ångest och stress handlar om att kroppen samlar massa energi för att den känner något som uppfattas som en fara. Då behöver kroppen mer bränsle för att lösa situationen som känns farlig. Det är helt enkelt vårt inre alarmsystem som sätts på. 

Förr i tiden hjälpte systemet oss, framförallt i stunder som krävde fysisk ansträngning som svar på en hotfull situation. Samma alarmsystem går igång oavsett om det är på liv och död eller någonting helt ofarligt. Märkligt va?


Vad som händer i kropp och hjärna när VI HAR ångest

När du upplever en situation som hotfull larmas en speciell del av kroppens nervsystem (sympatiska nervsystemet) blixtsnabbt! Det nervsystemet är en del av systemet som styr andningen, blodtryck och puls, sådant som vi inte direkt påverkar med vår vilja. Men det går att träna upp! Att öva på att andas genom andningsövningar kan vara ett bra verktyg för att lindra ångest. 

När du upplever ångest skickas olika stresshormoner ut i kroppen, som kortisol, noradrenalin och adrenalin. De har till uppgift att se till att pulsen och blodtrycket höjs och att det finns tillräckligt med energi till musklerna och hjärnan.

Ångest

Hjärnans olika delar - hur fungerar de?

Hjärnan består enkelt beskrivet av tre delar: reptilhjärnan, känslohjärnan och tankehjärnan.

Reptilhjärnan - är den äldsta delen och är helt oförändrad sen människan levde på savannen. Den finns enbart till för att skydda dig från fara och hålla dig vid liv. Det är den här delen som ansvarar för kamp- och flyktreaktionerna. 

Känslohjärnan - här bor dina “förprogrammerade” känslor. Det är därför du gråter, blir arg eller känner lust.  

Tankehjärnan - här bor vårt medvetande, tankarna vi tänker och samtalen vi har med oss själva, den du ständigt är i kontakt med. 

När vi känner stress, oro, rädsla eller ångest börjar de olika delarna av hjärnan brottas med varandra. Reptilhjärnan vill att du ska fly, känslohjärnan säger att allt känns hemskt och läskigt. Tankehjärnan drar sig undan och låter de andra delarna ta över. Bara för att hjärnan reagerar på ett visst sätt betyder inte det att det är sanning. Du kan känna rädsla eller oro för saker som är ofarliga, som att en ballong smäller eller att du ska tala inför en grupp med människor. De sakerna är ju helt ofarliga, men det struntar reptilhjärnan i.

För att sänka vår stress och ångest behöver vi bli medvetna om vilka känslor vi bär på, som triggar reptil- och känslohjärnan. Därefter kan vi låta tankehjärnan (vårt medvetande) lugna oss så att reptil- och känslohjärnan inte får härja fritt. 

EXEMPEL PÅ VAD SOM HÄNDER I HJÄRNAN

Tankehjärnan (ditt medvetande) - “Imorgon är provet, tänk om jag misslyckas, vad händer då,jag borde ha pluggat dubbelt så mycket, vad kommer det komma för frågor, jag känner mig så maktlös, värdelös..”.

Känslohjärnan - Åh herregud, nu måste jag bli rädd, hjäääääääälp.

Reptilhjärnan - JAG SKA SKYDDA DIG FRÅN DÖDEN, LITA PÅ MIG, SPRIIIIIIING!! Jag drar igång alla system för vi är i FARA. Jag ger dig ont i magen, massa energi, jag drar på pulsen så hjärtat slår hårt, jag gör att du blir rastlös. Ingen sömn för dig inatt! DU MÅSTE JU FLY!

Tankehjärnan - OKEJ PAUS ALLIHOPA! Nu börjar massa jobbiga känslor och tankar härja. Nu tar jag ett djupt andetag och tänker igenom detta. 

Jag har pluggat så mycket jag kunnat, jag kan omöjligt veta vilka frågor som ska komma eller hur det ska gå. Allt jag kan göra är att skriva provet så bra jag kan, och det duger fint. Det här är inte på liv och död. Ifall jag inte får godkänt så kommer det också ordna sig. Det är ingen idé att balla ur innan jag vet hur det går. Jag är inte värdelös. Ta några djupa andetag. 

Känslohjärnan - Hmm.. Okej nu blev jag mindre rädd, skönt. 

Reptilhjärnan - Okej alla, det var ett falskt alarm, vi är inte döende. Vi drar ner alla överlevnadssystem igen. Tillbaka till ett lugnt läge nu!

Du kan styra över hjärnan

Genom att aktivt avbryta dina oroliga tankar och känslor, styr du också över dina hjärnfunktioner. Smart va? Nästa gång dina tankar spinner iväg, prova att säga PAUS, tyst eller högt. Tänk sen igenom situationen. Våra överlevnadssystem är toppen - de är till för att skydda oss. Men ibland behöver vi ta ett steg tillbaka och hjälpa hjärnan att tolka situationen. 

Ångesten är ett svar på hur vi känner inför den “farliga” situationen, och hur vi känner kring oss själva. Trycket över bröstet vi kan känna vid ångest hör ihop med muskelspänningar som begränsar andningen. Ångest, stress, oro och panik är helt enkelt när hjärnan känner fara eller rädsla, oavsett om hotet är verkligt eller formas av våra tankar. 

Det finns hjälp att få

Det finns många olika anledningar till att vi upplever ångest. Om du har varit med om svåra saker eller har det jobbigt i livet kan ångest vara en reaktion på det. Ångesten kan ibland berätta saker för oss om hur vi har det. Du kan då behöva stöd att bearbeta det du varit med om, eller hjälp att ta dig ur din situation.

Du kan alltid prata med oss på Tjejjouren Väst. I vår app hittar du chatten där du kan prata med oss.

Du kan även hitta annat stöd här.