Tips för
bättre sömn

Det finns olika saker som vi kan prova för att komma ner i varv och sova bättre. Sömnen hör till stor del ihop med hur vi mår. Här nedanför finns tips och trix som kan hjälpa oss att sova bättre. 

Att inte kunna sova kan bli en ond spiral och sömn kan bli något som väcker stress eller irritation. Ibland kan vi behöva hjälp av ungdomsmottagningen eller vårdcentralen för att få ordning på sömnen. Det finns också saker du själv kan prova för att sova bättre.

Skapa ett lugnt rum

TANKARNA KOMMER NÄR VI SKA SOVA

För många av oss går dagarna snabbt och massor av saker händer. Det är oftast först när vi ska sova som vi får en stund med våra egna tankar och känslor. Då dyker också de jobbiga tankarna upp, de tankar som vi kanske försöker trycka undan. Det kan dyka upp problem som vi känner att vi inte kan lösa, eller känslor som vi inte vet vad vi ska göra med. Då kan vi känna stress, oro eller ångest. 

Ändra skärmljuset på mobilen. 

Mobil, dator och tv-ljus gör att hjärnan tror att det fortfarande är dag. Genom att svepa fram ljusstyrkan på skärmen, trycka på den och aktivera “night shift” får du bort det starka ljuset. Prova att göra det här redan på eftermiddagen! 

Ät inte för tätt inpå att du vill sova. 

Ät en ordentlig middag men helst inte för sent. Mat, godis och energidryck ger kroppen energi och då vill kroppen inte sova - då tror den att det är dag! Prova att äta senast två timmar innan du ska gå och lägga dig. 

Lyssna hellre än att titta 

Underhållning av olika slag påverkar vår hjärna och dess balans. Roliga, spännande eller läskiga saker gör det svårare för hjärnan att komma ner i varv. Hjärnan behöver en stund för att kunna vila. 

Ljus och bild gör att hjärnan går igång. Prova att lyssna på en ljudbok eller podd istället. Och inget för spännande. Kanske till och med något lite tråkigt?

Mat att undvika innan du vill sova

Mat, socker och koffein är superenergi! Prova att inte äta och dricka koffein och socker, till exempel energidrycker, läsk och godis, minst 3 timmar innan du vill sova.

Ta en dusch

En varm dusch innan du ska sova är ett exempel på en bra “symbolisk” handling att dagen är över. Du kan prova att tänka att du sköljer bort alla tankar och all stress. 

frisk luft och mörker

Om du har möjlighet, prova att släpp in frisk luft i rummet innan du ska sova. Kroppen gillar att sova svalt och helst inte i för mycket kläder. 

Kroppen gillar också att sova i mörker, så att den vet att det är natt! Har du på tv så dra ner ljuset så mycket du kan. Eller så kanske det räcker med att du hör ljudet.