Tecken på stress

Visste du att stressreaktioner har hjälpt oss att överleva i tusentals år? Kroppens sätt att reagera på stress handlar om att kroppen samlar energi för att den känner fara eller rädsla. 

Människor har känt stress i alla tider. Orsakerna till stress förändras i och med att vår värld och vårt sätt att leva förändras. Men när vi blir stressade idag reagerar kroppen på samma sätt som för tusentals år sedan. Kroppen reagerar likadant när vi blir jagade av ett lejon på savannen som när vi har en lång att göra-lista som stressar oss. Konstigt va?

Kroppen reagerar vid stress

Hjärnan och kroppen ställer in sig på att kämpa emot det upplevda hotet, eller att fly ifrån det. Det här är kroppens stressreaktion. Den brukar kallas för ”kamp-flyktreaktionen”. Kroppen reagerar på samma sätt i dag, trots att vi sällan behöver stora fysiska krafter för att lösa stressiga situationer. Det är kroppens sympatiska nervsystem som aktiveras och drar upp på energin. Hjärtat slår fortare, du hör och ser bättre och kroppen skickar ut adrenalin i blodet (det som kan kännas som fjärilar i magen).


När vi inte kan kämpa eller fly

Ett annat sätt för din kropp att möta en stressig situation är att ”spela död” eller frysa. Den här reaktionen sätts i gång när hjärnan bedömer att faran är så stor att varken flykt eller kamp kommer att hjälpa. Det är kroppens sympatiska nervsystem som aktiveras och drar ner på energin. Det leder till trötthet, att man kan känna sig yr, svag i musklerna, få lägre puls, lägre blodtryck eller en svimningskänsla. Även magen kan reagera. Man kan också bokstavligt talat frysa, alltså inte kunna röra sig. Den här reaktionen är väldigt vanlig, till exempel om man blir utsatt för en våldtäkt eller en annan skrämmande upplevelse. Du kan behöva hjälp att bearbeta det som hänt. Vi på Tjejjouren Väst finns här för dig om du behöver prata!


Vad händer i kroppen och hjärnan?

Återhämtning

Även när vi upplever stress i vår vardag reagerar kroppens nervsystem. När du upplever stress skickas olika stresshormoner ut i kroppen, som kortisol, noradrenalin och adrenalin. De har till uppgift att se till att pulsen och blodtrycket höjs och att det finns tillräckligt med energi till musklerna och hjärnan för kamp-flyktreaktionen som vi pratade om innan. 

Vila är superviktigt för att kroppen ska kunna läka från stress. Att lära sig att andas ordentligt kan vara ett bra sätt att stressa ner i vardagen. Därför kan det vara bra att göra andningsövningar. Du hittar övningarna i vår app som du kan ladda ner här.